ايران مقاله
دانلود مقاله رهیافت مدارس صحرایی کشاورزان با نگرشی به تجارب دنیا و تجربه استان آذربایجان شرقی در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسی تاثیر گلوله مشبک کاری بر نرخ تولید چاه های نفت و گاز در word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی تاثیر گلوله مشبک کاری بر نرخ تولید چاه های نفت و گاز در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی تاثیر گلوله مشبک کاری بر نرخ تولید چاه های نفت و گاز در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی تاثیر گلوله مشبک کاری بر نرخ تولید چاه های نفت و گاز در word :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: اولین کنگره مهندسی نفت ایران

تعداد صفحات: 9

نویسنده(ها):

محمود طاهری شهرائینی – سازمان صنایع هوافضا،‌گروه صنایع شهید کاظمی، صنایع شهید شاه آبادی
امیر حسین توابع قوامی – سازمان صنایع هوافضا،‌گروه صنایع شهید کاظمی، صنایع شهید شاه آبادی

چکیده:

مشبک کاری چاه های نفت و گاز جزء عملیات تکمیلی چاه محسوب می گردد. گلوله مشبک کاری خرج گودی یک وسیله قوی انفجاری است،‌ شبیه به آنچه که در بمب های هوایی و سرجنگی های پرتابی یه موشک های زیر دریایی استفاده می شود. آزاذ شدن آنی و لحظه ای انرژی ذخیره شده در انفجار،‌ کلید توانایی این سیستم برای نفوذ در چاه های نفت و یا گاز می باشد. فشار ضربه نوک جت خرج گود بر روی لوله جداری و سازند چاه در حدود 10 تا 15 میلیون پوند بر اینچ مربع می باشد. این فشار بر استحکام لوله جداری و سازند چاه غلبه می کند و مواد را سریعا در اطراف محور جت در هم مشکند و در سازند چاه حفره ایجاد می کند. از این حفره ها نفت و یا گاز جریان می یابد و دبی جریان بستگی به عوامل مختلفی دارد. در این مقاله،‌مسائل طراحی و ساخت گلوله مشبک کاری و عوامل مختلف تاثیر گذار بر مقدار جریان نفت و یا گاز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین افزایش عمق نفوذ گلوله مشبک کاری به منظور افزایش نرخ تولید نفت و گاز بطور تجربی مورد بررسی قرار گرفته است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله طراحی شبکه و مشخص شدن زمانهای لازم برای انجام پروژه حفاری با استفاده از مدل پرت در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسی تغییرات پاسخ سازه های فولادی با بادبندهای ( ^) در اثر تغییر جهت اعمال زلزله توسط روش تحلیل دینامیکی چندمؤلّفه ایMIDA، در word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی تغییرات پاسخ سازه های فولادی با بادبندهای ( ^) در اثر تغییر جهت اعمال زلزله توسط روش تحلیل دینامیکی چندمؤلّفه ایMIDA، در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی تغییرات پاسخ سازه های فولادی با بادبندهای ( ^) در اثر تغییر جهت اعمال زلزله توسط روش تحلیل دینامیکی چندمؤلّفه ایMIDA، در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی تغییرات پاسخ سازه های فولادی با بادبندهای ( ^) در اثر تغییر جهت اعمال زلزله توسط روش تحلیل دینامیکی چندمؤلّفه ایMIDA، در word :

سال انتشار: 1389

محل انتشار: اولین کنفرانس منطقه ای مهندسی عمران

تعداد صفحات: 9

نویسنده(ها):

ناصر علائیان – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زلزله دانشگاه علم و صنعت ایران
احمد نیکنام – استادیار دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

با توجه به اینکه زلزله در ایستگاهها، با امتدادهای خاصی ثبت می شود، بررسی دوران و انتقال آنها به ساختگاه مورد نظر با توجه به تفاوت امتداد ساختمان با جهات زلزله، محور اصلی این کار پژوهشی می باشد. جهت انجام تحلیل غیر خطی از تحلیل دینامیکی افزایشیIDA استفاده می شود که در حالت 3بعدی از تحلیل دینامیکی افزایشی چند مولفه ایMIDA) استفاده می شود. مقایسه ی نتایج حاصل از اعمال شتاب نگاشت ها( با و بدون) تغییر جهت مولفه های زلزله بخش دیگری از این مقاله را تشکیل می دهد. چون تعداد زلزله های ثبت شده محدود می باشد از روش احتمالاتی در این پژوهش استفاده شده است.برای این منظور ساختمان نمونه ای را انتخاب و اثر چرخش جهات مولفه های زلزله روی آن مورد بررسی و ارزیابی قرار داده می شود. نمونه ی مورد نظر روی خاک نوع 2 طبق آیین نامه 2800 قرار گرفته است و شتاب نگاشت ها ثبت شده در ایران و سازگار با شرایط ساختگاه می باشد. انتظار می رود نتایج حاصل از این پژوهش ، بتواند ارزیابی مناسبی از میزان تاثیر جهت قرارگیری سازه نسبت به جهت مولفه های زلزله ارائه کرده وپیشنهاداتی برای اصلاح روشهای تحلیلی موجود ارائه دهد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله بررسی تاثیر جهت باد غالب بر روی مقدار سرب، آهه و نیکل در هوا و خاک اطراف کارخانه فولاد خوزستان در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تخمین میزان تولید خالص بیوماس (Bn) و پتانسیل عملکرد (Y) برای محصول برنج در منطقه کامفیروز استان فارس در word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تخمین میزان تولید خالص بیوماس (Bn) و پتانسیل عملکرد (Y) برای محصول برنج در منطقه کامفیروز استان فارس در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تخمین میزان تولید خالص بیوماس (Bn) و پتانسیل عملکرد (Y) برای محصول برنج در منطقه کامفیروز استان فارس در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تخمین میزان تولید خالص بیوماس (Bn) و پتانسیل عملکرد (Y) برای محصول برنج در منطقه کامفیروز استان فارس در word :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: اولین همایش ملی مهندسی و مدیریت کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی پایدار
تعداد صفحات: 6
نویسنده(ها):
محمودرضا سعدی خانی – دانشجوی دکتری گروه علوم خاک دانشکه کشاورزی دانشگاه لرستان

چکیده:
امروزه نظر به اهمیت بالای منابع طبیعی به ویژه خاک در تأمین امنیت غذایی، مدیریت و برنامه ریزی جهت استفاده صحیح از این منابع ارزشمند امری ضروری محسوب می گردد. یکی از ابزارهای بسیار مهم و کاربردی جهت استفاده بهینه منابع خاک روش های گوناگون ارزیابی اراضی و تعیین قابلیت و استعداد اراضی می باشد. یکی از روش ها، تخمین پتانسیل عملکرد محصول در شرایط ایده آل و بهینه است. در این روش عملکرد بدون در نظر گرفتن هر نوع محدودیتی از جمله محدودیت های آب، خاک و مدیریت محاسبه می شود. در این تحقیق، تولید خالص بیوماس (Bn) و پتانسیل ع ملکرد (Y) محصول برنج برای منطقه کامفیروز در 120 کیلومتری مرکز استان یعنی شهر شیراز و 80 کیلومتری مرکز شهرستان یعنی شهر مرودشت انجام شد. در ضمن از ایستگاه سینوپتیک سد درودزن با طول جغرافیایی 52 درجه و 17 دقیقه شرقی و 30 درجه و 11 دقیقه شمالی برخی از اطلاعات مورد نیاز اسخراج شد. نتایج حاصل نشان داد میزان عملکرد برای محصول برنج در منطقه کامفیروز استان فارس بدون وجود محدودیت های خاک برابر با 6375 کیلوگرم در هکتار ماده خشک می باشد که این مقدار برداشت شده در بعضی از مناطق تا 2 برابر برداشت محصول در منطقه است. این مقدار عملکرد به ما گوشزد می کند که با مدیریتی صحیح در استفاده از آب و عملیات کشاورزی، علاوه بر حفظ حاصلخیزی خاک و حفظ خاک برای نسل های آینده، از فرصت های زمین زراعی و باغات بیشتر استفاده کرده و محصولی با کمیت و کیفیت بهتری برداشت می کنیم.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله بررسی آزمایشگاهی روند تغییرات پارامترهای مکانیکی خاکهای ساختار یافته با در نظر گرفتن سطوح تنش متفاوت در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله در مورد تاریخچه معماری ایران در word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد تاریخچه معماری ایران در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد تاریخچه معماری ایران در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد تاریخچه معماری ایران در word :

در ایران، اولین نمونه های هنر و معماری در منطقه “خرا سان” شکل گرفت. در این منطقه شاهد شکل گیری اولین شیوه معماری ایران پس از اسلام هستیم. این شیوه که به “خراسانی” یا”شبستانی” معروف گردید، در قرن اول هـ.ق از ابتدای پذیرش دین مبین اسلام از سوی ایرانیان آغاز گردید و تا دوره “آل بویه” و “دیلمیان”قرن چها رم هـ.ق ادامه پیدا کرد . در این شیوه ، نقشه مساجد از صدر اسلام الهام گرفت و مساجد به صورت “شبستانی ” یا”چهل ستونی”بنا

گشتند.قوس های به کار رفته در شیوه خراسانی به صورت”بیضی”و”تخم مرغی”است که از نمونه های پیشین آن میتوان به کاخ های ساسانی یعنی “فیروز آباد” و”طاق کسری”اشاره کرد.به طور کلی، معماری در شیوه بسیار ساده و خالی از هرگونه تکلف است و مصالحی که در این بناها به کار رفته ساده و ارزان قیمت می باشد. از مساجد این شیوه می توان به “مسجد جامع فهرج یزد”، “مسجد تاریخانه دامغان”،”، “مسجد جامع نائین”، “مسجد جامع تبریز” و “بنای اولیه مسجد جامع اصفهان”و”مقبره امیر اسماعیل سامانی” اشاره کرد .

در نیمه اول قرن پنجم هـ.ق، با تأسیس سلسله سلجوقیان، درخشان ترین دوره هنر اسلامی در ایران آغاز گردید.دراین دوره،شاهد اوج شیوه ای از معماری به نام “رازی” هستیم که از زمان سلسله “آل زیار” در شهر ری آغاز و تا حمله “مغولان” ادامه پیدا کرد.در این زمان برج های آرامگاهی،مناره ها،مساجد،مدارس و کاروانسرا ها و موارد متنوع بسیاری احداث شدند.در این دوره تعداد برج مقبره ها و میل مناره ها از تعداد مساجد بیشتر شده.طرح های دایره،8گوش،6گوش،4گوش،مربع،مربع مستطیل در بناهای این دوره مورد استفاده قرار گرفت.میل های راهنما ،تبدیل مساجد شبستانی به بناهای “چهار ایوانی “در این دوره صورت گرفت.گنبدها نیز در انواع شکل

های گوناگون در این دوره ساخته شدند ،مانندگنبدهای”گسته نار” “گسته رک” “گنبد قابوس” “گنبد خاگی”و انواع گنبدهای”دوپوسته پیوسته”.دراین شیوه بود که معماران از انواع “نقوش شکسته”و”گره سازی”با آجر و کاشی استفاده کردند.در این شیوه ساختمان از بنیاد و پای بست با”مصالح مرغوب”احداث میشد و خشت های پخته ی کوچک و بزرگ و نازک بستر نما را می

آراست.درشیوه ی رازی قوس های جناغی در طاقنماها و طاقها عمومیت پیدا می کند.
مساجد معروفی چون “مسجد برسیان” در نزدیکی اصفهان، “مسجد جامع اردستان”، “مسجد جامع کبیر قز وین” و “مسجد جامع اصفهان” که بر روی شالوده های دوران “آل بویه” بنا گردید، از نمونه های این شیوه به شمار می روند. در اوایل قرن هفتم هـ.ق، با هجوم مغولان، بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله ایران به ویرانی کشیده شدند، اما چندی نگذشت که با تأسیس

سلسله ایلخانیان، مغولان فرهنگ و سنتهای کشورهای شکست خورده را پذیرفتند و یکی از حامیان هنر و هنرمندان اسلامی شدند. در این دوره، شیوه ای به نام “آذری” رواج یافت که تا دوره “صفویه” ادامه پیدا کرد و شهرهایی چون “تبریز”، “بغداد”، “سلطانیه” و “اصفهان” مراکز هنر و هنرمندان گشتند و بناهای مذهبی و غیرمذهبی متعددی در این شهرها ایجاد شدند.

در اواسط قرن هشتم هـ.ق، با حمله تیمور، بار دیگر شهرهای ایران به ویرانی کشیده شد؛ ا ما این بار نیز هنر ایران تیموریان را نیز مغلوب کرد به طوری که شهرهای “سمرقند” و ” بخارا” مراکز هنری ایران شدند و شیوه آذری که از دوره مغول رواج یافته بود، به کار خود ادامه داد. در این دوره، ابداعی در زمینه تزئینات معماری یعنی “کاشی معرق” به وقو ع پیوست. از بناهای معروف دوران ایلخانی و تیموری، می توان به “مسجد گوهرشاد”، “مسجد جامع ورامین”، “قسمت اعظم بناهای حرم مطهر حضرت رضا(ع)”، “مسجد کبود تبریز”، “مسجد جامع یزد”، و; اشاره،کرد.

با روی کارآمدن صفویان در اوایل قرن دهم هـ.ق، شهرهایی چون “تبریز”، “قزوین” و “اصفهان” به مراکز هنری ایران تبدیل شدند. در این دوره، شاهد اوج هنر معماری ایران می با شیم که توسط پادشاهان مقتدر و هنردوست آن دوره یعنی “شاه تهماسب” و “شاه عباس اول” به وجود آمد. در این دوران البته، اندکی قبل از دوره صفوی یعنی از زمان قراقویونلوها، شیوه ای دیگر در معماری ایران به وجود آمد که به “شیوه اصفهانی” معروف گردید.در دوران نخست شیوه اصفهانی یعنی دوران صفویه شاهکارهای هنر معماری و هنر های تزیینی پای می گیرد و کیفیت اصیل،شفاف و غنی رنگهای درخشان در کاشیها بسیار دلپذیر می شود.کیفیت مصالح به کار رفته بویژه در معماری پایتخت،هنوز مرغوب و مقاوم است.در این شیوه، نقشه ها و طرحهای ساختمانی رو به سادگی نهاد و استفاده از کاشی های خشتی و هفت رنگ به جای کاشی معرق رواج یافت.میدان بزرگ مرکزی اصفان که نقش جهان نامدارد،شاهکار معماری ایران و جهان در این دوره است. این میدان علاوه بر بناهای زیبایی که در اطراف آن ساخته شده محل سان،رژه و نمایش های گوناگون در اعیاد و روزهای ویژه بوده است.مساجدی چون “شیخ لطف ا;” و “مسجد امام”در اصفهان، از شگفتی های معماری این دوران به شمار می آیند. در دوران زند و افشار، بتدریج شاهد افول معماری ایرانی می باشیم، به طوری که این رکود و افول
در دوره قاجار به اوج خو د می رسد. با وجود این رکود، باز هم شاهد ایجاد بناهایی
چون “مسجد امام تهران”، “مسجد و مدرسه شهید مطهری(سپهسالار)” و “مسجد
و مدرسه آقابزرگ” در کاشان و; می باشیم.

از میان انواع هنر معماری در ایران، معماری مذهبی از جایگاه خاصی برخوردار است. البته، سابقه این نوع معماری به دوران قبل از اسلام به ویژه دوران ساسانیان می رسد. با گسترش دین اسلام در کشورهای مختلف از جمله ایران، معماری مذهبی در اسلام از جایگاه خاصی بر خوردار گشت، البته عواملی چون “تأکید بزرگان دین”، “کارکرد گسترده” و “پدیده وقف” در گسترش و توجه ویژه معمارا ن به مسجد” بی تأثیر نبوده است. بدین ترتیب، مسجد در ایران عالی ترین نوع بنای اسلامی و به عقیده صاحب نظران “کلید معماری” به شمار می آید.

معماری ایرانی
ایران در طول تاریخ به وجود آمدنش توسط قوم آریا فرهنگ معماری خاص خود را به جهان ارائه داده است .ایران سرزمینی است با وسعت زیاد و به علت همین وسعت جغرافیایی و وجود ناحیه های متعدد دارای تنوع معماری زیادی می باشد اگرخوب دقت کنیم خواهیم فهمید که حتی در یک منطقه جغرافیایی خاص نیز با تنوع در شیوه ساخت مسکن روبه رو هستیم.

ما برای بررسی و شناخت نگرش معماری ایرانی و به طور کلی معماری هر نقطه ای از جهان ابتدا به یک تقسیم بندی مناسب نیاز داریم شاید .در درجه ی اول دو عامل مکان و زمان نظر ما را به خود جلب می کند (در چه مکانی و در چه زمانی)، این انتخاب را می توان کمی عجولانه تلقی کرد چرا که دو عامل ذکر شده را نمی توان به عنوان اساس تقسیم بندی به کار گرفت .
همانطور که گفتم در سرزمینی که در یک زمان و در یک مکان شاهد تفاوت در شیوه ی مع

ماری مسکن بوده ایم نمی توان این دو عامل را به عنوان تنها مولفه ها انتخاب نمود پس ناگزیر به قرار دادن مولفه ی سومی در این معادله هستیم تا با بهرگیری از آن بتوانیم به یک تقسیم بندی ایدآل دست یابیم انتخاب گونه شناسی درونگرا و برونگرا با توجه به این موضوع صورت گرفته است . لفظ درونگرا و برونگرا در چند کلمه بدین صورت بیان می شود که در خلق طرح بنا و اجرای آن الویت را با فضای داخلی در نظر گرفته اند یا فضای بیرونی (در به کار بردن عناصری نظیر تزئینات ، عوامل بصری و ….
معماری ایرانی و معماری اسلامی توجه بر درونگرایی مسکن دارد .این انتخاب و گرایش در معماری ایرانی (اسلامی) ریشه در اعتقادات ایرانیان (که اکثریت مسلمان هستند)دارد.ایرانیان خواستار فضایی آرام برای خانواده ی خود به دور از هیاهو و مزاحمت دیگران هستند.ما می توانیم از

درونگرایی بر داشت مختلفی داشته باشیم.این واژه پیش از آنکه نوع نگرش در معماری باشد آشکار کننده ی دیدگاه اخلاقی و عرفانی هر اقلیمی می باشد.تودار بودن گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن حالات به صورت تظاهر،بعضی از این مفاهیم می باشد .در بحث معمارانه ی این واژه نپرداختن به ظاهر و در عوض کار بر درون معنا دارد.تا آنجا که در کلیت معماری ایرانی می توان خانه ها از نظر نما ی بیرونی ساده و بی آلایش بوده و در عوض در درون غظمت و شگوه چشم نواز دارد .
پژوهشگران تاریخ هنر و معماری، غالباً دوران 1400 سال هنر و معماری ایران بعد از اسلام را به سلسله‎های مهم حکومتی نسبت داده و برای مثال زیر عنوانهای سده‎های نخستین، دور سلجوقی، مغول (ایرانی ـ مغول، ایلخانان)، تیموری، صفوی و قاجار به بحث کشیده‎اند (ویلسن ج

مـ ؛ دیماند، جمـ ؛ هنر فر، جمـ ؛ ویلبر، 33، 35؛ پوپ «بررسی هنر ایران» جمـ ؛ همو، هنر ایران در گذشته و آینده، جمـ ؛ دوری، جمـ ؛ مارسیه، جمـ) و جز تنی چند از اینان چون زکی محمدحسن (ص 15، 17، 18، 27، 36) و ارنست کونل (ص 11، 43، 94) غالباً بی‎هیچ توضیحی از به کار بردن واژ «سبک» که اصطلاحی است فنی، تن باز زده‎اند. تنها ویلبر در تعلیل این نکته نوشته: چون فرمانروایان این روزگاران فقط پشتیبان و فراهم‎کنند زمین پیشرفت معماری بودند نه آفرینند آن،

به جای به کار بردن واژ «سبک» از عنوان سیاسی استفاده می‎شود. گرچه او خود در جای جای کتابش تعبیرات «سبک مغول»، «سبک ایلخانی» و گاه «سبک معماری دور ایلخانی» را به کار برده است (صص 33، 35). در میان این پژوهشگران ظاهراً محمدکریم پیرنیا، نخستین‎بار در 1347ش در مقال «سبک‎شناسی معماری ایران» آگاهانه واژ «سبک» را به کار برده و به منظور به دس

ت دادن «نامهایی منطقی و مناسب» برای چند بنا که «به یک سبک ساخته شده» ولی نامهای مغولی، تیموری، قراقویونلو و نظایر آن» گرفته اصطلاحاتی نو در پژوهش تاریخ معماری ایران بعد از اسلام عرضه کرده است. وی به پیروی از سبک‎شناسی شعر فارسی، سبکهای معماری را به زادگاههای آنها نسبت داده و نامهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی و; را در معماری پیشنهاد کرده است (صص 43، 44).
این سبک ها عبارتند از:
• شیوه پارسی (هخامنشیان) سده ششم پیش از میلاد تا سده چهارم.
• شیوه پارتی (اشکانیان و ساسانیان) سده چهام تا صدر اسلام.
• شیوه خراسانی (صفاریان، طاهریان، غزنویان و;) از ابتدای قرن چهارم تا پایان قرن چهارم.
• شیوه رازی (سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) قرن پنجم تا اول قرن هفتم.
• شیوه آذری (ایلخانیان و تیموریان) از اول قرن هفتم تا اول قرن دهم.
• شیوه اصفهانی (صفویان، افشاریه، زندیه و قاجاریه) از اول قرن دهم تا اواسط دوره قاجاریه.
• معماری معاصر (پهلوی، بعد از انقلاب 1357) از اواسط دوره قاجاریه تا کنون
از شش شیوه معماری ایران دو شیوه پارسی و پارتی مربوط به پیش از اسلام و چهار شیوه دیگر مربوط به دوره اسلامی می‌باشد. غربی‌ها برای شیوه‌های اسلامی نام‌هایی را به کار می‌برند مانند شیوه‌های اموی و عباسی; اما به نظر خیلی‌ها هیچ یک از کشورها و ملت‌ها یعنی ترک ها، عرب ها و; نمی‌توانسته‌اند در معماری کشوری که پیشینه معماری چند هزارساله دارد کارساز باشند، زیرا آنها در آن زمان معماری ارزشمندی نداشته‌اند.
معماری پارسی:
یکی از ویژگیهای ایرانیان کهن و هنرمندان آنها باور به تقلید درست بوده که آن را بهتر از نوآوری بد میدانستند. تقلید یا برداشتی که منطق داشته باشد و با شرایط زندگی سازگار باشد. آریایی ها چون مردمی کشاورز بودند ودر سرزمینی آباد و خرم زیسته بودند خویی آشتی جو و سازگار داشتند.

به گمان فراوان آریایی ها هنگام کوچ و گذر از کنار دریاچه ارومیه در برخورد با معماری ارارتویی از آنالگو گرفته و آنرا ” برساو ” کرده اند. مردم ایران از هزاران سال پیش از چنین شیوه معماری پیروی می کرده اند چنانکه مردم ابیانه و افوشته ( در نطنز ) هم که نامی از ارارتو نشنیده اند چنین کرده اند.

نمونه های این الگو برداری هم در معماری وهم در نیارش شیوه پارسی یافت می شود که دو نمونه از آنها ” تالار ستوندار” و ” کلاوه ” ها بوده است.
نیایشگاه ارارتویان دارای تالاری با آسمانه تخت چوبی بود و چون دهانه آن بزرگ بود ستون های چوبی هم در میان تالار زده می شد. همین روش را آریایی ها در شوش پی گرفتند. البته آنها ستون ها را از سنگ و دیوارهای گرداگرد تالار را از خشت می ساختند که ستبرای ( قطر ) برخی دیوارها تا پنج گز می رسید. با بکار بردن خشت و پوشش دو پوسته تلاش می کردند جلوی ورود گرما به درون را بگیرند. بدین گونه ازمعماری ارارتویی الگوبرداری می شد درحالیکه ساختمایه ای که سازگار با آب و هوای سرد قفقاز بود در شوش دگرگون شده بود.

ساخت تالار ستوندار با پوشش دو پوسته تیر پوش پس از اسلام نیز دنبال شد. نمونه هایی از آن در مسجد جامع آبیانه مسجد گزاوشت و مسجد میدان در بناب یافت می شود.
کلاوه های ارارتویی به گونه ای دیگر در معماری پارسی ساخته شد. نمونه این الگو برداری ساختمان کعبه زرتشت در نقش رستم است که ساختمانی چهار گوشه سنگی که درگاه آن بلندتر از کف زمین است.
محوطه تاریخی پاسارگاد به علاوه آرامگاه کوروش، کاخ آپادانا در شوش، مجموعه کاخ‌های تخت‌جمشید و آرامگاه‌های واقع در نقش رستم از نمونه‌های معماری‌های این سبک هستند. شیوه معماری پارسی، نخستین شیوه معماری ایران است که روزگار هخامنشیان تا حمله اسکندر به

ایران را در بر می‌گیرد. در این معماری، بیشتر از آنکه بتوانیم به یک سبک خاص اشاره کنیم می‌توانیم توانایی و هنر ایرانی را در تقلید درست و هماهنگی میان سبک‌های مختلف ارزیابی نماییم. در حقیقت بنیاد شیوه پارسی از همان ساختمان‌های ساده که در سرزمین‌های غرب و شمال غرب ایران و دیگر جاها بوده برگرفته شده است اما پدیده تازه‌ای که با گسترش فرمانروایی پارس‌ها روی می‌دهد، همکاری هنرمندان مختلف از سرزمین‌های گوناگون است. علاوه بر نمونه‌هایی که به عنوان معماری پارسی ذکر شد می‌توان به الگوی چهار‌باغ اشاره کرد که یکی از ماندگارترین ابداعات هخامنشیان در عرصه طراحی است که در پاسارگاد پا به عرصه ظهور گذاشت و ادا

مه یافت.
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.asp
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%
مشخصات شیوه پارسی
1- استفاده از سنگ بریده ، منظم و پاکتراش و گاها صیقلی و تهیه بهترین مصالح ازلحاظ مرغوبیت رنگ و دوام از هر جا که مسیر بوده است .

2- آماده کردن پی از سنگ ریزه
3- نهادن ستون ها در حداکثر فاصله ممکن و تا ارتفاع بسیار چشم گیر و آرایش سرستون ها با جزئیاتی که برای بردن بارسقف چوبی کاملا متناسب و منطقی باشد
4- پوشش با شاه تیر، تیرچه چوبی تخت بریده و درودگری شده .
5- آرایش دیوارهای اطراف پلکان های کوتاه با نقش های برجسته و کنگره های زیبا و متناسب
6- ساختن دیوارهای جدا کننده با خشت خام و آرایش داخلی و خارجی آن با رنگ کاشی لعابدار .
7- پرداختن فرش کف با بهترین مصالحی که در آن روزگار بوده است .
8- تعبیه سایبان و آفتابگیرمنطقی و ضروری برای ساختمان ها .

پس از فروپاشی هخامنشیان به وسیله اسکندر ایران بین سرداران یونانی و مقدونی تقسیم شد .
قسمتی از ایران در دوره هخامنشیان بوسیله سلوکیان اداره می شد . سلوکیان فرماندهان نظامی اسکندر بودند. اسکندر غیر یونانی بود ولی سران لشگر تاثیر فرهنگی و هنری خود را از یونانیان گرفتند. و تعدادی از یونانیان در ایران ساکن شدند. به لحاظ هنری خیلی از آثار بدست آمده و تاثیر هنر یونانی را برایران نشان می دهد .
تاقبل از سلوکیان نوع طراحی انتزاعی بوده ولی در دوره سلوکیان تاثیر هنر یونانی وجود دارد. ( تا اواخر دوره اشکانی حتی در ساسانی )

مجسمه های یونانی تقلید از طبیعت داشته ولی نقوش برجسته های تخت جمشید حالت انتزاعی داشت .
در هنر روم واقعیت گرایی دنیایی وجود دارد ولی هنر یونان ایدالیست است یعنی حالت نمادین و تجلی اش در جسم انسانی است .
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%

معماری پارتی:
برای نمونه این سبک از معماری میتوان به معبد آناهیتا در کنگاور، کوه خواجه در سیستان، آتشکده فیروزآباد، بازه هور در نزدیکی نیشابور، کاخ سروستان و کاخ قصر شیرین در داخل ایران اشاره کرد. طاق کسری در نزدیکی بغداد، کاخ الحضرا، مجموعه فسا و کاخ آشور از نمونه‌های دیگر این سبک معماری هستند که خارج از مرز جغرافیایی ایران امروزی قرار دارند. شاید بتوان گفت آنچه که ما معماری پارتی می‌نامیم، نه معماری یونانی است و نه معماری هخامنشی. در این دوران معماران به نوآوری بزرگی در طول تاریخ بشری دست یافتند که همان پوشش‌های طاقی در دهانه‌های بزرگ و گنبدها در زمینه چهارگوش است.
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%

شیوه خراسانی:
از این شیوه نیز اطلاعات کمی در دست است،و ناگزیر به بیان نمونه هایی بارز از این سبک اکتفا می کنیم.
مسجد جامع فهرج، تاریخانه دامغان؛ مسجد جامع اصفهان؛ مسجد جامع اردستان؛ مسجد جامع نایین و مسجد جامع نیریز از مثال‌های این شیوه معماری هستند.
یکی از نمونه‌های ساختمان‌هایی که در شیوه خراسانی پدیدار شد و در معماری ایران جایگاه ارجمندی پیدا کرد، مسجد است. از ویژگی‌های این شیوه سادگی بسیار در طراحی؛ پرهیز از بیهودگی؛ مردم‌محوری و بهره‌گیری از مصالح بومی است.

http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%
شیوه رازیسبک شناسی معماری ایران
شیوه رازی، شیوه‌ای در معماری ایرانی است که مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم(سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) می‌باشد.
معماری این دوره را می‌توان مجموعه‌ای از تمام معماری‌های گذشته ایران دانست در این زمان بود که ادبیات ایران نیز زنده گشت و فردوسی شاهنامه را برای ایرانیان به جا گذاشت که یکی از پر افتخار ترین آثار ادبی ایران است. معماری نیز در این دوره با نغز کاری پارسی، شکوه و عظمت پارتی و ریزه کاری خراسانی همراه بود.

معماری در این دوره مشخصات معماری گذشته را در کار بری‌های جدید به کار برد در این دوره با فراوانی‌های انواع معماری روبرو هستیم که در آنها از معماری‌های قبل از اسلام الگو گرفته شده و ساخته گردیده‌اند. درواقع با تشکیل حکومت سامانیان در شرق امپراطوری اعراب، اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی تشکیل شدحکومت طولانی و نسبتا طولانی این دولت باعث گردیدتا نهضتی آغاز شود که به درستی از سوی بسیاری از محققین به عنوان تجدید حیات علمی و ادبی ایران دوره اسلامی نامگذاری شده‌است که در حدود چهار قرن که با دولت سامانیان آغاز و حضیض آن با دولت خوارزمشاهیان است.

علت وقوع چنین نهضتی، که حدود چهار قرن قبل از این در چین آغاز شد و چهار قرن بعد از افول آن در اروپا تحت رنسانس آغاز شد، را مورخین و جامعه شناسان چنین متذکر شده اند:
• به هم ریختن نظام کاستی و جایگزین شدن جهان بینی اسلامی به جای تقسیم ارثی و اجتماعی کار، موقعیت اجتماعی و روابط ناشی از آنها
• آمیخته شدن تمدنها متفاوت، یونانی و مصری از یک سو و هندی و ایرانی از سوی دیگر در معجونی از فرهنگها محلی از بلخ تا اندلس چون ماده خام در تفکر و جهان بینی اسلامی به هم جوش می‌خورد. و تمدن و هنر اسلامی را پایه گذاری میکند و تمدن و هنری که بنا به مورد خاص و بخصوص در ایران سبب تجدید حیاط علمی و ادبی و هنری و رجوع به سنتها و رفتار‌های کهن می‌گردد.

• اختراع کاغذ در چین و رسیدن آن در قرن اول هجری قمری به سمرقند که موجب تکوین و تکثیر نظریه‌ها گردید
• امکان برخورد آزاد عقاید مختلف با یکدیگر بخصوصو در قرن دوم هجری قمری و نظریه پردازیهایی که در همه زمینه‌ها، علی رغم ستیزهای عقیدتی وجود ‌داشت.
شاید بتوان چنین گفت که در این دوره، در سر هوای بازگرداندن ایران به قدرت ساسانی را داشتند و سعی بر آن داشتند که در معماری که در این دوران به جا می‌گذاشتند در واقع اشکال و ترکیبات هندسی بنا برای بیان قدرت و بقا به کار گرفته شود و نهایت سعی را در ایجاد ارزشهای شکلی ماندگار و بی نظیر به عمل می‌آوردند
در معمار ی این دوره عملا با توجه به موارد بالا با گوناگونی بناها روبرو هستیم در این دوره همانند دوره‌های قبل از اسلام مدرسه به عنوان بنایی جدا وارد معماری شد و بناهای چهار ایوانی نیز از نو زنده شده و تز ئینات نیز به بناها باز گردانده شد. می‌توان دستاور‌های معماری این دوره رابه صورت زیر دانست.
پدید آمدن ساختمان با کارکردهای متفاوت همچون مدارس، آرمگاهها و;
• استفاده از طرح چهار ایوانی در بناها

• استفاده از تاقهای چهار بخش، کاربندی، تاق کلنبو و تاق چهار ترک
• ساخت گنبد به روشهای مختلف همچون گنبد رک و گسسته ناری و ابداع گنبد دوپوسته و گنبد ترکین با تویزه
• استفاده دوباره از مصالح مرغوب در بناها
• به کاربردن آجر پیشبر به دو صورت لعاب دار و بی لعاب
• ابداع شیوه معقلی که گره سازی با آجر و کاشی است
• به کار بردن نگاره‌های آجری با خطوط شکسته و مستقیم
• به کار بردن انواع گچ بری‌ها در بناها

آنچه مسلم است دوره رازی را می‌توان رنسانسی برای ایران قدیم دانست که متاسفانه با حمله مغول به این کشور اکثر آثار این دوره نابود گردید و باز در ایران وقفه‌ای در امر هنر و معماری پیش آمد که این بار توسط اقوام وحشی تاتار به وقوع پیوست.
پانویس
1 سبک شناسی معماری ایران نوشته دکتر محمد کریم پیرنیا ص158
2 کتاب از شار تا شهر، نوشته دکتر سید محسن حبیبی، ص 60
3 کتاب از شار تا شهر، نوشته دکتر سید محسن حبیبی، ص 61
4 کتاب هنر هندسه نوشته محمود توسلی ص 63-65
5 کتاب تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی نوشته محمد یوسف کیانی ص 54-55
6 کتاب سبک شناسی معماری ایران نوشته دکتر محمد کریم پیرنیا ص162-

یادگارهای این شیوه:

گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان (آغاز طرح چهار‌ایوانی)؛ مسجد جامع زواره؛ مسجد جامع اردستان (افزوده‌ها)؛ گنبد سرخ مراغه؛ رباط شرف؛ برج‌های خرقان و مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا با این شیوه بنا شده‌اند.
شیوه معماری رازی همه ویژگی‌های خوب شیوه‌های پیشین را به بهترین گونه داراست. نغزکاری شیوه پارسی، شکوه شیوه پارتی و ریزه‌کاری شیوه خراسانی در شیوه معماری رازی با هم می‌پیوندند.
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%
شیوه آذری
آذری، سبکی در معماری اسلامی ایران، منسوب به اذربایجان، مشهور به سبک مغ

ول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دور حکومت ایلخانان بر ایران (654-736ق/1256-1336م) است. باتوجه به مشخصات تاریخی، جغرافیایی، ویژگیهای معماری و بناهای بازماند منسوب به سبک آذری می‎توان آن را بر معماری اسلامی ایران در دور ایلخانی (مغول) منطبق ساخت. به نظر پیرنیا پس از استقرار هولاکو در مراغه (657ق/1259م) معماری ایران جان تازه‎ای گرفت و سبک آذری

در پی دگرگونیهایی که بر اثر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ حکم بر جامعه، در سبک رازی (معماری دور سلجوقی) پدید آمد، از مراغه آغاز شد و با نام سبک مغولی راه تبریز و سلطانیه را پیموده و به سراسر ایران و خارج ایران نفوذ کرد و روز به روز آراسته‎تر شد تا در اوج درخشش خود شاهکارهای روزگار فرزندان تیمور و به ویژه شاهرخ (807-850ق/1404-1446م) را پدید آورد

(سبک‎شناسی معماری ایران ،45). از این سخن پیرنیا و قراین دیگر در دو مقال وی، چون ذکر مقبر، شیخ‎صفیّ‎الدین اردبیلی و مسجد گوهرشاد و برخی دیگر از آثار دور پس از ایلخانی در جزو بناهای سبک آذری، آشکارا برمی‎آید که او سبک آذری را بر معماری دو دور ایلخانی و تیموری را جدا از یکدیگر و به‎سان دو دور مختلف به بحث کشیده‎اند، حتی کونل که از این دوره زیر یک عنوان، سبک ایرانی ـ مغول، گفت‎وگو کرده، توجه دارد که در اینجا دو دور متوالی با فاصل زمانی کوتاه قابل تشخیص است که به عقید وی در دور نخست که مربوط به ایلخانان است عنصر مغولی بر

کارهای هنری ایران تأثیر می‎گذارد و در دور دوم که عنصر مغولی در فرهنگ ایران حل و هضم می‎شود سبک تیموری ارزش و اعتبار می‎یابد (ص 94). اما به هر حال باید این واقعیت را در اینجا پذیرفت

که گرچه دور ایلخانی با مرگ آخرین پادشاه مقتدر این سلسله، ابوسعید، در 736ق/1335م پایان می‎یابد، ولی چون مرگ او «نه در فعالیت ساختمانی وقفه ایجاد کرد و نه در سبک معماری» (ویلبر، 105) ساختمانهای بقی سد 8ق/14م را نیز می‎توان جزو این دوره و سبک به شمار آورد. وجه تسمیه: پیرنیا به وجه تسمی این سبک تصریح نمی‎کند، ولی با توجه به این جمله‎ها می‎توان به ع

لت این نامگذاری پی برد: این سبک «با آمیزش و ترکیب و تلفیق معماری جنوب و سنتها و روشهایی که از روزگاران کهن، بومیِ آذربایجان شده بود» پدید امد و «به حق نام آذری گرفت» (پیرنیا، «سبک آذری»، 55)، اما وی روشن نمی‎سازد که این سبک کی و از سوی چه کسی و در کجا نام «آذری» گرفته و در کدام متن کهن یا نو به کار رفته است. البته توجه و اشاره به «معماری بومی آذربایجان» در نوشته‎های دیگر پژوهشگران بی‎سابقه نیست. پیش از پیرنیا، آندره گدار در گفت‎وگو از مقابر مراغه، که در نیم دوم قرن 6ق/12م (پیش از یورش مغول) ساخته شده‎اند تعب

یر «نوع ساختمانهای آذربایجان» و «معماری آذربایجان» را به کار برده است (ص 426). همچنین وی در گفت‎وگو از آرامگاه الجایتو (سلطان‎محمد خدابنده)، بنا‎ترین اثر معماری عصر ایلخانان، به «ابنی پیشین آذربایجان» و «معماری قدیمی آذربایجانی» عنایت داشته است (همو، 433).
خاستگاه: برخی از محققان چون عباس اقبال معتقدند روابط میان جهان اسلام و چین (مرکز حکومت خان مغول) که از روزگار هولاکو آغاز گردید، تأثیرات متقابلی در معماری جهان اسلام داشت، «یکی شکل گنبدهاست که در مقابر و مساجد کاملاً از معابد چینی و بودایی تقلید شده، دیگر رنگ آبی شفاف در کاشی‎کاری و پوشاندن خِارج گنبدها از کاشیهای کبود براق، تأثیر شکل یورتها در مقبر مشهور به دختر هولاکو واقع در مراغه از همه‎جا نمایان‎تر است» (اقبال، 564؛ قس: حسن، 30، 48؛ الالفی، 210؛ پرایس، 101؛ دیماند، 188). ارنست کونل نیز از سرازیر شدن سیل‎وار طرحهایی از شرق آسیا به ایران و کشورهای مجاور و تأثیر عنصر مغولی بر هنر ایران در روزگار ایلخانان سخن گفته است، ولی افزوده»: «ابداعات و تکامل گذشت آن، آن قدر نیرومند بود که در مقابل این خطر بتواند استقامت کند ; در بادی امر نوع برج در ابنی دور سلجوقی به همان شکل باقی ماند. مثلاً قبر دختران هلاکو در مراغه، درست همان سبکی را دارد که در مقابر نخجوان

رعایت گردید» (ص 94، 95). در برابر این نظرات، کارل دوری عقیده دارد که در معماری این دوره (ایلخانان) به‎طور کامل آنچه سلجوقیان به‎طور سنتی توسعه داده بودند، پذیرفته شد و «طرحهای مسجد و مدرسه سلجوقی تقریباً بدون تغییر چشمگیری اجرا می‎گردید ; آرامگاه مادر و دختر هولاکو در مراغه شبیه به معماری آل سلجوق است» (صص 171، 172؛). سخنان گُدار با صراحتی بیشتر نظر پژوهشگرانی چون اقبال را مردود می‎سازد. وی شیو «ساختمان گنبد فوقانی گنبدهای

دوپوسته» را که از آغاز دور مغول معمول گردید دنبال شیو ساختمانی دور ساسانیان معرفی می‎کند و می‎نویسد: این شیوه در دور سلجوقیان نیز گاه به کار رفته و همچنان تا دور مغول تداوم یافته است (ص 421). وی حتی آشکارا مقبر سلطان‎سنجر و بنای گنبددار سنگ بست و گنبد هارونیّه را، که هر سه در خراسان و از دور سلجوقی‎اند، به عنوان الگوهای گنبد سلطانیه و شنب غازان، دو اثر مهم معماری عصر ایلخانان (مغول، سبک آذری) معرفی می‎کند (ص 433؛ قس: مارسیه، 170-172). دونالد ویلبر، که دربار معماری اسلامی ایران در دور ایلخانان کتابی مستقل و جامع تألیف کرده است، آثار ساختمانی این دوره را مرحله‎ای از تاریخ پیوست معماری اسلامی

ایران می‎داند که اَشکال (فُرمهای) دوره‎های قبل و خصوصیات طرح و جزئیات آنها را منعکس می‎سازد (ص 33). به عقید وی «فرمهای معماریِ» بناهای تاریخی دور سلجوقی، میراثی از روزگار ساسانیان است و ویژگیهای معماری روزگار سلجوقیان و ویرانیهای هراس‎انگیز مغولان را پشت‎ سر نهاد و همچنان به جای ماند و از این راه خصوصیات اساسی گنبد و ایوان برای هم دوره‎های بعد تثبیت شد (ص 34). همچنین به نظر او، معماران دور ایلخانی هم نقشه‎ها و مصالح و روش

ساختمانی دور سلجوقی را اقتباس کردند (ص 35). به ویژه این سخن ویلبر نظر محققانی چون اقبال را دربار تأثیر شکل گنبدهای چینی بر گنبدهای دور مغول (ایلخانی، آذری) یکسره باطل می‎سازد: «گنبدهایی که در این دوره ساخته شده از لحاظ نسبت به سنت مستقیماً به دور ساسانیان ـ با واسط دور سلجوقی ـ می‎رسد» (ص 71). پیرنیا برای رد نظر اقبال و هم نظران او با ارائ شواهدی از اثار بازماند معماری به بررسی مسأله پرداخته است. وی اولاً بناهای رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد را به ‎سان حلقه‎های مفقود سلسله بناهای مراغه تا گنبد سلطانیه می‎داند. و می‎نویسد: اگر این بناها به جای می‎ماند، سیر تحول و تکامل سبک رازی (معماری

سلجوقی) به آذری آسان‎تر قابل مطالعه بود. ثانیاً «گنبد مدرس ضیائی یزد را که به تصریح تاریخ یزد در سال 631ق./1226م. ساخته شده و نیز گنبد جبلی کرمان و هارونی طوس را برهانی قاطع بر بی‎پایگی این نظر می‎داند («سبک‎شناسی»، 45). هرچند اصل سخن پیرنیا درست می‎نماید و پیش از او دیگر پژوهشگران نیز آن را آشکارا طرح و تأیید کرده‎اند (کونل، 95؛ دوری، 171-172؛ ویلبر،34-35؛ گدار، 431، 433). ولی پای استدلال وی سست است، زیرا اولاً به خاک توده‎های به جای مانده از رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد نمی‎توان استناد کرد، ثانیاً درست است که بنای مدرس ضیائیه بنابر تصریح تاریخ یزد در سال 631ق/1234م آغاز شده ولی ساختمان آن در سال 705ق/1305م (جعفری، 117) یا 750ق/1349م (کاتب، 136) به پایان رسیده است. به بیان

روشن‎تر باتوجه به تاریخ اتمام بنای مدرس ضیائیه و گنبد ان که عادتاً از آخرین اجزای ساخته شد یک بناست این اثر معماری متعلق به دور ایلخانی (مغول) است نه پیش از ان.
ویژگیها: کونل در گفت‎وگو از معماری سبک ایرانی ـ مغول مقابر را جدا از مساجد و مدارس و دیگر بناها بررسی کرده است. به نظر وی سبک مقابر برجی این دوره همان سبک دور سلجوقی است، ولی مقابر گنبددار با گسترش و عظمت بیشتری که می‎یابند دستخوش تحول می‎شوند و به ویژه تأکید بر جنب عمودی بنا و گنبد هلالی نوک‎دار که بر پای 8 ضلعی ساخته شده چشمگیر است (ص 95). وی سبک مساجد این دوره را نیز دنبال سبکی می‎داند که در دور سلجوقیان ابداع شد، با این تفاوت که طرح آنها در دور ایلخانی «با ایجاد 4 ایوان و یک نمازخان [شبستان] عظیم متصل

به آنها تکمیل گردید و گسترش بیشتری یافت» (ص 96). دوری، نخستین نشان ویژ معماری مغولی را در آرامگاهها نشان می‎دهد: «گنبد عظیم دولایه و محوطه‎ای کوچک برای مزار» (ص 172). به نظر ویلبر معماری اسلامی ایران در طی یک دور 300 ساله (از سلجوقی تا ایلخانی) سیری منظم و تکاملی داشته است. معماری سلجوقی را می‎توان شکل ابتدایی سبک ایلخانی دانست. «ظرافت عناصر ساختمانی» یکی از عمده‎ترین ویژگیهای معماری این دوره است: عناصر و جزئیات ساختمانی مشترک با دور سلجوقی در این سبک ظریف‎تر و آراسته‎تر و کالبد ساختمانها سبک‎تر و نازک‎تر شد. سبک شدن کالبد بناها امکان ساختن پنجره‎های بزرگ‎تر و ایجاد تجانس میان دیوارهای درونی و بیرونی را فراهم ساخت. نتیج طبیعی استفاد روزافزون از پنجره‎های بزرگ، روشن ش

دن داخل ساختمانها بود و این ویژگی در بناهای ایلخانی (آذری) درست نقط مقابل ساختمانهای تاریک دوره سلجوقی است (ص 35، 82، 84). دیگر ویژگی عمد این سبک تأکید بر ارتفاع بیشتر بناهاست. روشهایی که آگاهانه در ایجاد عمودیت بیشتر به کار گرفته شده، گرچه همه نسبت به دور پیش تازه نیست، ولی اگر با هم در نظر گرفته شود با فنون دور سلجوقی تفاوت دارد:
1 افزودن ارتفاع اطاقها و تالارها نسبت به اندازه‎های افقی آنها.
2 بلندتر و باریک‎تر ساختن ایوانها: از ویژگیهای این سبک ایوان بلند و باریک سردر است که یک جفت ستاره نیز در دو طرف آن، بلندی را بیشتر جلوه می‎دهد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله نوآوری در تعریف هندسی ساختمان تاریدرپودی در مدلسازی با روشاجزای محدود تقویتکننده کامپوزیتها در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله ارائه یک الگوریتم پیاده سازی برای تحقق فیلترهای خطی و مقایسه این الگوریتم با الگوریتمهای MATLAB در word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله ارائه یک الگوریتم پیاده سازی برای تحقق فیلترهای خطی و مقایسه این الگوریتم با الگوریتمهای MATLAB در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله ارائه یک الگوریتم پیاده سازی برای تحقق فیلترهای خطی و مقایسه این الگوریتم با الگوریتمهای MATLAB در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله ارائه یک الگوریتم پیاده سازی برای تحقق فیلترهای خطی و مقایسه این الگوریتم با الگوریتمهای MATLAB در word :

سال انتشار: 1387

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق

تعداد صفحات: 9

نویسنده(ها):

حسین سلیمی – دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

امروزه کاربرد فیلترهای خطی در حو زهای مختلف نظیر پردازش صوت و پردازش تصویر و ; ، بسیار زیاد شده است . یکی از مهمترین این فیلترها ، فیلترهای فاز خطی ( یا به اختصار فیلترهای خطی ) هستند که کاربرد زیادی در زمینه های مختلف ، مخصوصا در پردازش تصویر دارند . بنابراین در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم و تئوری فیلترهای خطی ، روش تحقق فیلترهای خطی با استفاده از الگوریتم Radix-2 FFT ، اهمیت استفاده از فیلترهای خطی در پردازش تصویر و ;. می پردازیم . سپس یک الگوریتم پیاده سازی برای تحقق فیلترهای خطی با استفاده از یک روش خاص ارائه می گردد و در پایان این الگوریتم با الگوریتمهای Matlab با استفاده از معیارهای استاندارد مقایسه می شود .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله کاربردالگوریتم الگویی و انتخاب روشی مناسب برای تنظیم پارامترهای پایدار سازسیستم قدرت تک ماشینه در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تحلیل دینامیکی و غیر خطی موتور سوخت مایع با درنظر گرفتن تغییرات فشار بالشتک در word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تحلیل دینامیکی و غیر خطی موتور سوخت مایع با درنظر گرفتن تغییرات فشار بالشتک در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تحلیل دینامیکی و غیر خطی موتور سوخت مایع با درنظر گرفتن تغییرات فشار بالشتک در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تحلیل دینامیکی و غیر خطی موتور سوخت مایع با درنظر گرفتن تغییرات فشار بالشتک در word :

سال انتشار: 1386

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: 7

نویسنده(ها):

حسن کریمی مزرعه شاهی دانشیار، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده هوافضا
سید علی نجفی بزرگی – کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، پیشرانش
امیر زنج – کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، پیشرانش

چکیده:

در این مقاله مدل ریاضی کامل یک موتور سوخت مایع سیکل باز شامل مخازن سوخت و اکسنده، گاز میکسر، مولد گاز اصلی و دمشی، مجموعه توربوپمپ، استارتر و محفظه های احتراق بصورت غیر خطی و دینامیکی مدل سازی و شبیه سازی شده است. در موتور مورد نظر پس از استخراج معادلات ریاضی، جهت شبیه سازی از روش پرشدگی المان ها استفاده شده است. لازم به ذکر است که برای اولین بار، شبیه سازی توسط ورودی متغیر که از بدنه سیستم استخراج شده، انجام شده است. در انتها نیز نتایج شبیه سازی با نتایج تجربی حاصل از تست در موارد موجود مقایسه شده اند.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله تحریم به منزله مصداقی از جنایت علیه بشریت در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تأثیر تنش خشکی بر محتوای نسبی آب، هدایت روزنه ای ووزن ریشه در ژنوتیپ های توتون گرمخانه ای در word دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تأثیر تنش خشکی بر محتوای نسبی آب، هدایت روزنه ای ووزن ریشه در ژنوتیپ های توتون گرمخانه ای در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تأثیر تنش خشکی بر محتوای نسبی آب، هدایت روزنه ای ووزن ریشه در ژنوتیپ های توتون گرمخانه ای در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تأثیر تنش خشکی بر محتوای نسبی آب، هدایت روزنه ای ووزن ریشه در ژنوتیپ های توتون گرمخانه ای در word :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: دومین کنگره ملی کشاورزی ارگانیک
تعداد صفحات: 5
نویسنده(ها):
آرزو حاجی زاده – دانشجوی کارشنای ارشد مهندسی کشاورزی اصلاح نباتات
امید سفالیان – استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
علی اصغری – دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
علی رسول زاده – رییس مرکز تحقیقات توتون استان آذربایجان غربی

چکیده:
به منظور بررسی اثر تنش کم ابی بر خصوصیات مورفولوژی توتون، آزمایشی در سال 1391 در گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی، به صورت طرح کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. در این ازمایش سطوح تنش شامل شاهد، 50 و 75 درصد آبیاری به عنوان فاکتور اصلی و ژنوتیپ های مورد مطالعه به عنوان فاکتور فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که بین سطوح آبیاری و رقم در سطح احتمال 1 درصد در صفات مورد بررسی (وزن خشک ریشه، وزن تر ریشه، محتوای نسبی آب) اختلاف معنی داری وجود داشت. ولی برای صفت هدایت روزنه ای اثر متقابل رقم در تنش در سطح احتمال یک درصد معنی دار شد مقایسه میانگین اثر متقابل رقم و تنش برای صفت هدایت روزنه ای و وزن تر ریشه نشان داد که رقم RXT کمترین افت را نسبت به شاهد داشت. رقم Florid 513 و Bergeac-c به ترتیب برای صفت وزن تر ریشه و هدایت روزنه ای بیشترین افت را نسبت به شاهد داشتند. در واقع میتون رقم RXT و رقم NC-60 به عنوان رقم متحمل و رقم Florid 513 به عنوان رقم حساس معرفی کرد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله ارزیابی عملکرد سیستم اتوبوس های تندرو در کلانشهر مشهد با توجه به رضایت شهروندان در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تجزیه و تحلیل سیستم صف موسسه مالی و اعتباری در word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تجزیه و تحلیل سیستم صف موسسه مالی و اعتباری در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تجزیه و تحلیل سیستم صف موسسه مالی و اعتباری در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تجزیه و تحلیل سیستم صف موسسه مالی و اعتباری در word :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: سومین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت
تعداد صفحات: 12
نویسنده(ها):
جعفر باقری نژاد – عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا تهران
زهرا عابدپور – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا تهران
رضا خلیلی – کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، باشگاه پژوهشگران جوان، سمنان، ایران

چکیده:
یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار در موفقیت سازمان ها در دنیای رقابتی امروز افزایش رضایت مشتری از طریق بهبود کیفیت سرویس است.در هر سازمان خدماتی،زمانی را که مشتریان برای دریافت سرویس منتظر می مانند برای مدیران حائز اهمیت است.. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری توجه ویژه ای به کیفیت سرویس دارند.طول صف و زمان انتظار دو عامل قابل توجه هستند که نقش مهمی در آگاهی مشتریان در مورد کیفیت سرویس بانک ها و موسسات مالی واعتباری دارند.در این پژوهش، سیستم صف یک موسسه مالی واعتباری مورد بررسی قرار گرفت و توزیع زمان های بین ورود و سرویس دهی تعیین شدند و تحلیل هایی روی شاخص های مورد نظر انجام گرفته است .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود بررسی برازش مدل به درآمد شهرداری در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله Computational study of Folatدرconjugated with three Gold nanopartical and 6درMercaptoدر1درHexanol linker for cancer treatment with nanotechnology applications در word دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله Computational study of Folatدرconjugated with three Gold nanopartical and 6درMercaptoدر1درHexanol linker for cancer treatment with nanotechnology applications در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله Computational study of Folatدرconjugated with three Gold nanopartical and 6درMercaptoدر1درHexanol linker for cancer treatment with nanotechnology applications در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله Computational study of Folatدرconjugated with three Gold nanopartical and 6درMercaptoدر1درHexanol linker for cancer treatment with nanotechnology applications در word :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: دومین کنفرانس ملی توسعه کاربردهای صنعتی اطلاعات، ارتباطات و محاسبات
تعداد صفحات: 4
نویسنده(ها):
V Hasanzadeh – Quchan Branch,Islamic Azad University-Quchan, Iran,
Z Bayat – Department of Chemistry,Quchan Branch,Islamic Azad University-Quchan, Iran
J. Movaffagh – Pharmaceutics School of Pharmacy, University of Medical Sciences(MUMS), Mashhad, Iran

چکیده:

Computational chemistry is a branch of chemistry that uses principles of computer science to assist in solving chemical problems. The recent years of computationalchemistry have been very application about delivery and release drugs[1]. Gold nanoparticles (AuNPs) provide non-toxiccarriers for drug and gene delivery applications. An additionalattractive feature of AuNPs is their interaction with thiols, providing an effective and selective means of controlledintracellular release. We also know that folate receptor (FR) is a confirmed tumor-associated antigen that binds folate andfolate–drug conjugates with very high affinity and shuttles these bound molecules inside cells via an endocytic mechanism. Now we have a folate connecting by the linker 6-mercapto-1- hexzanol to gold nanoparticles (AuNP). In this report, the Molecular Structure, and some Geometrical properties (Bond lengths and Bond angles) folate-6mercapto-1- hexzanol-AuNP were investigated using the Density Functional Theory (DFT) calculations


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
دانلود مقاله بررسی تاثیر سالیسیلیک اسید در شرایط تنش شوری بر برخی خصوصیات فیزیولوژیکی گیاه رازیانه (Foeniculum vulgare) در word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسی تأثیر pH پالپ بر فیلترشوندگی باطله کارخانه های فرآوری مجتمع گل گهر با استفاده از فیلترپرس در word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی تأثیر pH پالپ بر فیلترشوندگی باطله کارخانه های فرآوری مجتمع گل گهر با استفاده از فیلترپرس در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی تأثیر pH پالپ بر فیلترشوندگی باطله کارخانه های فرآوری مجتمع گل گهر با استفاده از فیلترپرس در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی تأثیر pH پالپ بر فیلترشوندگی باطله کارخانه های فرآوری مجتمع گل گهر با استفاده از فیلترپرس در word :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: کنفرانس ملی علوم معدنی
تعداد صفحات: 8
نویسنده(ها):
نادر اسمعیلی – دانشجوی کارشناسی ارشد فرآوری مواد معدنی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، پژوهشگر مرکز تحقیقات سنگ آهن و فولاد گل گهر
محمدرضا خالصی – دکترای فرآوری مواد معدنی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس
ابراهیم پناهی – کارشناسی ارشد مهندسی فرآوری مواد معدنی، پروژه بازیابی آب، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
احمد خدادادی دربان – دکترای مهندسی عمران محیط زیست، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:
کاهش رطوبت کیک فیلتر و افزایش توان عملیاتی را می توان شاخص هایی برای سنجش کارایی فیلتراسیون مدنظر قرار داد. کاهش رطوبت کیک در فیلتراسیون باطله ها، ضمن افزایش میزان بازیابی آب، سهولت در دپو کردن آنها به صورت باطله خشک فیلتر کیک را سبب می شود و افزایش توان عملیاتی منجر به کاهش سطح فیلتر مورد نیاز شده و کاهش هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی را در پی خواهد داشت. از جمله پارامترهای تأثیر گذار در کارایی فیلتراسیون، pH پالپ می باشد. تغییر pH باعث تغییر بار سطحی ذرات شده و اندرکنش های بین ذره ای را سبب می شود. در تحقیق حاضر سعی شده است تا با انجام آزمایش هایی در pH های مختلف، با استفاده از فیلتر پرس از نوع محفظه ای- غشایی، تأثیر این عامل بر فیلتر شوندگی باطله های تر دوکارخانه فرآوری تغلیظ مگنتیت و بازیابی هماتیت مجتمع گل گهر مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج بدست آمده حاکی از این است که کمترین رطوبت کیک فیلتر و بیشترین توان عملیاتی فیلتراسیون در pH خنثی و قلیایی و بدترین شرایط برای pH اسیدی برابر 5 حاصل شده است به طوری که اختلاف رطوبت کیک بین pH=7 و pH=5 حدوداً 2/17 درصد می باشد. همچنین افزایش توان عملیاتی در pH=11 نسبت به pH=5 کاهش 190 متر مربعی سطح فیلتر مورد نیاز در مقیاس صنعتی را سبب می شود.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
يکشنبه هجدهم 7 1395
(0) نظر
برچسب ها :
X